Грыбаны (Грибаны)
Назва ўтворана ад асновы «грыб».
… Хадзіў некалі Бог з найпершым сваім апосталам Пятром па зямлі. Гэта цяпер сцвярджаюць, што Усявышні на сёмым небе сядзіць, а тады казалі, што ён сярод людзей жыве, ператвараецца ў абы–каго можа, але найбольш у старога, ссівелага дзядульку. Крочыць сабе, прыглядаецца, а вяскоўцы і не здагадваюцца, хто гэта такі. Толькі вопытны, спрактыкаваны чалавек мог убачыць у той асобе Усявышняга ды пачынаў аддаваць яму пашану. Тады Бог казаў:
– Працуй, чалавеча, працуй, няма чаго табе перада мной паклоны біць.
– Чаму? – дзівіўся той.
– Не люблю я, братка, гэтага. Хачу, каб усё па-простаму было. Навошта мне такая пыха?
– Як сабе хочаш, – адказваў чалавек, – але калі я пару разоў табе і пакланюся, то карона з мяне не спадзе.
– Жартуеш?
– І жартую, і па другой нагодзе – няма яе ў мяне. Зарагочуць ужо абодва, і Усявышні пераводзіў гаворку на іншае:
– А як у гаспадарцы справы? Збожжа расце?
– Нішто сабе…
– Жывёла добра множыцца?
– Так.
– З усёй працай сам упраўляешся?
Дзе сам, а дзе і жонка з дзецьмі на дапамогу прыходзяць. Ад людзей не адстаю, і ніхто не смяецца, што лайдачу ці не жадаю на ўласнай ніве шчыраваць.
– Малайчына, А што б ты хацеў атрымаць у бліжэйшыя дні?
– У бліжэйшыя дні?.. Зараз падумаю.
Чалавек задумваўся, а Усявышні з Пятром стаялі поруч, чакалі,
– Гатоў. Хачу я, Божа, каб увесь гэты тыдзень надвор’е стаяла сухое, з ветрыкам, з сонейкам. Каб не паліла, а сушыла, бо сам бачыш, як усё навокал цяпла просіць.
– Так.
– І яшчэ, калі можна…
– Ведама ж, можна.
– Каб у мяне здароўе не пахіснулася ды ў жонкі з дзецьмі добрае было, каб не хварэлі.
– І усё? – пытаўся Усявышні.
– Не.
– Дык прасі не маўчы.
– Хачу, Божа, каб і ў суседзяў маіх добра атрымлівалася, каб і яны нястачы ды гора не ведалі, каб жыццю цешыліся.
– Усё?
– Ага.
– Ну ты і дурында! – вымавіў нечакана Пятро.
– Чаму гэта?
– Багацця прасіў бы, палацаў высокіх ды светлых, а не надвор’я добрага на тыдзень.
– І гэта ж добра, – азваўся чалавек.
– Ды яшчэ, каб у суседзяў усё гладка атрымлівалася, – не здаваўся Пятро. – Не мог сабе чаго папрасіць.
– Я і папрасіў.
– Хіба я не чуў, ці мне вушы, а розум заклала, – з крыўдай прамовіў чалавек. Ён жа не ведаў, што гэта за ганарыстая асоба ля Бога пастаянна круціцца. – Хіба толькі ў тым радасць, што табе добра?
– Але ж і не ў тым, што ты прасіў.
– А мне здаецца, менавіта ў тым. Я працую на зямлі. Збожжа сею, праполваю, потым з яго мая гаспадыня выпякае хлеб. Сам наемся, родныя мае не галодныя…
– Во, во, табе б толькі пуза набіць, а пра іншае ты і не думаеш, – упікнуў Пятро.
– Ведама. Я ж і надвор’я добрага папрасіў, бо без яго ў такой важнай справе, як мая, не абыдзешся.
– Канешне. Дзе табе паляжаць, трэба ж па ніве лазіць…
– Не, хапае ў мяне часу і адпачыць, і з дзецьмі пабыць, і з людзьмі пагаманіць, чарку-другую з імі ўзяць. Так і жыву.
– Хіба гэта жыццё? – зноў узвысіў голас Пятро.
– Яно самае, – відаць, занадта спакойна адказаў чалавек, бо Пятра ажно перасмыкнула.
– Хіба ты сапраўднае жыццё бачыў?! Дзе ты яго мог пабачыць?! Сядзіш на адным месцы і далей свайго падворка не бываў ніколі!
– А чаго я ў той далечы не бачыў?
– Паглядзеў бы, як іншыя жывуць…
– Мабыць, тыя, хто працуе сумленна, то так, як і я, разважаюць, а…
– Што? – узвіўся Пятро.
– А той, хто працаваць не хоча, гнуцца-гарбаціцца на зямлі не жадае, той ходзіць па зямлі ды людзей падвучае, каб багацця ў Бога прасілі. Для мяне самае галоўнае багацце – каб родныя ды блізкія здаровыя былі, бо гэтага не прыдбаеш…
– Пятро не ведаў, што і адказаць, толькі хапаў паветра шырока адкрытым ротам. Але тут умяшаўся ў гамонку Усявышні і сапсаваў свайму сябруку ўсю справу:
– Ну што, атрымаў? Чаго на чалавека накінуўся? Думаў, што ўсе толькі выгоды ўсялякія шукаюць?
Пятро здзіўлена адвярнуўся ад Усявышняга. Не чакаў ён, што той падтрымае простага селяніна. Але Бог таксама разышоўся:
– Вечна ты не ў сваю справу ўсунешся. Чаго да чалавека прычапіўся?
– Ды я ж…
– Апраўдвацца ты ўмееш – гэта я добра ведаю, языком бы з раніцы да вечара мянташыў. А вось каб давялося табе пагнуцца, як яму, то зведаўбы, што да чаго на самай справе. Лезеш… Няма табе апраўдання. Ідзі адсюль , я цябе даганю.
Пятро, задаволены тым, што так лёгка выкруціўся, паджгаў па сцяжынцы, толькі парэпаныя пяткі замільгацелі на сонцы.
Бог павярнуўся да чалавека:
– Ты прабач, што ён на цябе наляцеў. Часам з ім такое здараецца.
– Мне не прызвычайваецца, пастаянна хто – небудзь ды наскочыць.
– Малайчына, Хораша ты прасіў і аргументавана даказваў Пятру. Будзе табе здароўе і галоўнае – добрае надвор’е. Гэта я табе зраблю.
Сказаў так і, развітаўшыся, пайшоў даганяць Пятра.
Пятро ж таксама не дурань быў. Не мог ён дараваць чалавеку смеласці, з якой той трымаўся. Азірнуўся па баках, убачыў, што Бог далекавата, адшчыпнуў кавалачак хлеба ад лусты, пажаваў яго і са словамі “Каб жа хлеб твой быў грыбаны!” выплюнуў у збожжа, якое густа каласіла абапал сцяжынкі.
З таго часу ў гэтай мясцовасці ў жыце сталі расці нейкія белыя грыбы. На ўраджай яны не ўплывалі, але выклікалі ў гаспадароў агіду. Вось адкуль паўшлі нашы Грыбаны.
- Грибаны [Текст] // Жучкевич, В.А. Краткий топонимический словарь Белоруссии / В. А. Жучкевич. – Минск, 1974. – С. 85.
- Грыбаны [Тэкст] // Магілёўшчына : назвы населеных пунктаў паводле легендаў і паданняў / складанне, запіс і апрацоўка А. М. Ненадаўца. – Мінск, 2002. – С. 9 – 12.